training programMånga som tränar regelbundet vill kunna utföra detta på ett effektiv sätt. i det fallet kommer du som utför någon form av träning att behöva ett program som ställer upp riktlinjerna för din träning. Detta program ska då innehålla information om kost, träning och vila. I det fallet kommer det att bli ett komplett program som tar hand om hela den cykel som ingår i din träning och motion. Här finns det många som talar om ett träningsprogram och detta kan då vara det kompletta konceptet, eller så kan det bara vara det som ska utföras under varje träningspass.

De platser som ett träningsprogram oftast sätts upp är för alla de som går och tränar på gym. Här handlar det då om att vara den som gör upp ett program baserat på hur många dagar i veckan du tränar. De två vanligaste alternativen för effektiv styrketräning är träning 3 dagar och vila 1 dag. eller så tränar du helt enkelt varannan dag. Båda dessa träningsmetoderna kommer att ge bra resultat, men det kommer räven att kräva olika uppdelning av kroppens muskler i de träningsprogram som ställs upp. Här ska detta planeras så varje muskelgrupp får den vila som behövs.

För dig som vill träna tre dagar och ha en dag till vila, kan välja du att dela upp din kropp i 3 olika delar. Här ser du då till att välja muskelgrupper som samverkar vid varje träningspass, så att det blir mindre risk att de används under de andra dagarna. När du tränar varannan dag kommer du inte att behöva tänka på den vila som behövs då du alltid har en dag vila mellan varje pass. Här är det dock fortfarande viktigt att tänka på att alla muskelgrupper får sin del av träningen och inte förglömma något som kan leda till en mindre effektiv träning.